Ingrid Bjoner
Den 8. november 1927 ble Ingrid Kristine Bjoner født på gården Vang i Kråkstad. Hun var datter av gårdbruker Johan Bjoner (1877–1950) og Alma Prestangen (1890–1982). Der vokste hun opp som nest yngste i en søskenflokk på ni, seks jenter og tre gutter. Det var en sangglad familie med mange talentfulle sangere, men bare en utviklet seg til verdensformat. Ingrid deltok helt fra ungdommen av i bygdas musikkliv, fra kirkekorets oppføring av HändelsMessias til BULs juletrefester og opptredener i gymnassamfunnet i Ski Hun tok sangtimer og utdannet seg til farmasøyt for å ha noe å leve av. De fleste bygdefolk kjenner hennes historie fra debuten i Oslo som Donna Anna i Mozarts ‘Don Giovanni’ til operascener verden over. Hun hadde over åtti roller på repertoaret.

Ingrid Bjoner var også romanse- og oratoriesanger og hadde mange opptredener i Norge. Etter endt karriere som sanger ble hun professor ved Musikkhøyskole i Oslo og var svært ettertraktet som pedagog. Hun hadde mange styreverv innen norsk musikkliv. Hun var blant annet Kommandør av St. Olavs Orden. Den norske operas suite på Grand Hotell i Oslo er oppkalt etter henne, og er dekorert med en rekke scenebilder fra hennes karriere.

Midt oppe i alt dette var hun hele tiden kråkstadjente med bena plantet på jorda uten primadonnanykker, raus og gjestfri. Hun besøkte alltid hjembygda når hun var i landet. Det var der hun hørte hjemme. Mor og søsken betydde mye for henne. Ofte hadde hun besøk av en av dem ved opptredener rundt om i verden.

Hjembygdas behov ble heller ikke glemt. Mange opptredener har hun bidratt med, blant annet konsert til inntekt for nytt klaver i Kråkstad kirke.
Hun giftet seg i 1960 med direktør Thomas Reynolds Pierpoint jr. (1922–1999).

Ingrid Bjoner døde 4. september 2006. Hennes siste ønske ble oppfylt. Hun er gravlagt i sine foreldres grav på Kråkstad kirkegård.

Karriere
I 1951 fikk hun strålende kritikk etter en konsert i Oslo domkirke. Hun studerte senere sang i Frankfurt og Düsseldorf.
Hun debuterte i New York City i 1957 i rollen Donna Anna i Don Giovanni av Mozart.

I Stockholm fremtrådte hun på anbefaling av Kirsten Flagstad i tittelrollen i Händels Rodelinda på Drottningholmsteatern 1960. Oppmuntret av nettopp Kirsten Flagstad søkte Bjoner seg tidlig videre utenlands, først til Tyskland der hennes faste hjemmescene under hoveddelen av karrieren ble Bayerische Staatsoper i München.

Hun hadde engasjement ved Metropolitan Opera i New York. Hun har sunget ved store operahus som Wiener Staatsoper, Bayreuth Festspielhaus, Royal Opera House, Palais Garnier i Paris, La Scala i Milano, Covent Garden i London og en rekke andre steder.

Ingrid Bjoner sang først lyrisk-dramatiske partier som Donna Anna i Mozarts Don Giovanni, Elsa i Wagners Lohengrin, Senta i samme komponists Den flyvende hollender osv., men repertoaret ble snart dominert roller som passet en rendyrket dramatisk sopran: Brünnhilde i Wagners Der Ring des Nibelungen, Isolde i samme komponists Tristan und Isolde, dertil tittelrollen i Puccinis Turandot og Keisarinnen i Richard Strauss' Die Frau ohne Schatten.

Hennes siste nye rolle ble tittelpartiet i Richard Strauss' opera Elektra. Rollelisten var meget omfattende da sangerinnen hadde en svært anvendbar røst, med hvilken hun under hele karrieren kunne aksle både lyriske og dramatiske partier og som dessuten hadde en uvanlig letthet for høydetoner og partier med høy tessitura.

I 1964 ble Bjoner utnevnt til ridder 1. klasse av St. Olavs Orden, og forfremmet til kommandør av samme orden i 1980.
Hun ble i 1992 professor ved Norges musikkhøgskole, og i 1991 gjesteprofessor ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Foto ØB Ole Endresen
Se mer: Kalender 2007,
Wikipedia,
ØB 05.09.2006